WAALWIJK/DRUNEN – De provincie, Gemeente Waalwijk en Gemeente Heusden zijn al jaren bezig met de plannen voor de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL). Onderdeel van die plannen is een nieuwe snelfietsroute op een nieuw te bouwen betonnen fietsbrug naast de huidige authentieke spoorbrug. De Federatie Behoudt de Langstraatspoorbruggen wil daar een stokje voor steken, mede vanwege de schade aan de natuur die het zou veroorzaken.
Wat is Federatie Behoudt de Langstraatspoorbruggen?
Federatie Behoudt de Langstraatspoorbruggen (FBL) is opgericht op 1 februari 1987. Toen waren er plannen om alle spoorbruggen in de Langstraat te slopen. “Dat vonden wij zó ontzettend ingrijpend, dat we zeiden: 'dat moet stoppen' '', aldus Gerard van Esch, voorzitter van de Federatie, tegenover Langstraat Media. Na wat brainstormen en overleg met de toenmalige minister van verkeer, Hanja Maij-Weggen, lukte het om een andere oplossing te verzinnen. De bruggen werden opgeknapt en voorzien van een fietspad. De financiering werd gedeeld door het Rijk, de provincie en de gemeenten.
Wat is dan nu het probleem?
Als onderdeel van de GOL-plannen wil men naast de authentieke spoorbrug met fietspad tussen Waalwijk en Drunen een nieuwe, moderne betonnen brug met snelfietspad bouwen. Maar om die brug te kunnen aanleggen, moet er veel natuur wijken en er moet liefst 332 meter dijk afgegraven worden.
Situatieschets van FBL
Volgens Arie van Bladel, een van de andere leden van de Federatie, is dit als een complete verrassing gekomen. Arie vertelt: “Wij hebben veel overleg gehad vooraf met de provincie en toen is afgesproken dat er maar een een beperkt stuk zou worden afgegraven. Maar in de plannen die er nu liggen, is dat veel meer geworden." Van Bladel vindt een snelfietsroute sowieso geen goed plan. omdat er meer dan 23 verkeersovergangen zijn op dit fietstraject waar snelfietsers steeds moeten afremmen.”
Gerard Van Esch vult aan: “Bovendien zou het hele traject aangepast moeten worden naar de normen van een snelfietspad. Dat wil zeggen dat het pad overal, dus ook op het Halve Zolen Park in Waalwijk 3,5 tot 4,2 meter breed moet worden. Stel je voor dat je al dat groen eromheen moet weghalen om die fietspad te verbreden. Het belangrijkste wordt nog vergeten: Er is geen gebruiker van het fietspad die er om heeft gevraagd.”
Impressie van hoe de nieuwe brug zou kunnen worden (Ontwerp: IPV Delft)
De nieuwe brug, die vele miljoenen gaat kosten, zou vrijwel helemaal vrij komen te liggen in het landschap, met geen enkele natuurlijke beschutting en met een uitzicht naar links naar een A59 met meer dan honderdduizend voertuigen per dag en rechts de ook al drukke Overlaatweg. Volgens van Bladel is er nu een prachtig dijklichaam, met allemaal natuur die daar vanzelf gekomen is. Ruim 2300 kinderen gaan elke dag op en neer via de fietspad op de spoorbrug naar school toe. Die hebben nu een beschutte omgeving en dat wordt straks een grote open vlakte.”
Impressie van hoe de nieuwe brug zou kunnen worden (Ontwerp: IPV Delft)
Wat zijn de alternatieven?
De Federatie heeft maar liefst vier alternatieven ingediend:
- Alles laten zoals het is, alles functioneert prima en het gaat nog wel honderd jaar mee.
- De huidige spoorbrug in de lengte doorzagen, de twee helften uit elkaar trekken en opvullen zodat aan een breedtenorm van 4 meter kan worden voldaan. De authentieke uitstraling van de huidige spoorbrug blijft dan bestaan.
- Een identieke spoorbrug naast de huidige spoorbrug plaatsen. De ene brug kan voor het heengaande fietsverkeer worden gebruikt. De andere voor het terugkerende fietsverkeer. Die tweede brug kan overigens op de huidige pijlers worden bijgezet, want die zijn breed genoeg.
- Restauratie van de oude brugpijlers aan de noordzijde zodat de dijk niet afgegraven hoeft te worden. Een nieuwe brug kan dan op die gerestaureerde pijlers worden gesitueerd.
Impressie van alternatief 3. (Foto: FBL)
Van Esch en Van Bladel van de Federatie hopen op een goede afloop: "We hopen dat naar onze alternatieven geluisterd wordt. Dat behoudt heel veel natuur en het scheelt ook nog eens miljoenen.”