Aanbieders maken zich zorgen over toekomst huishoudhulp Heusden

HEUSDEN – Kan iedereen in Heusden straks nog goede huishoudhulp krijgen? Enkele zorgaanbieders uitten hierover hun zorgen in een brandbrief. In de nieuwe procedure voor huishoudelijke hulp in de gemeente zijn vier aanbieders afgevallen, omdat ze niet aan de eisen zouden voldoen. Hierdoor dreigen meer dan duizend cliënten zonder (goede) huishoudhulp te zitten.

De gemeente is op dit moment bezig met een aanbestedingsprocedure voor het inkopen van hulp bij het huishouden. Van de zes zorgaanbieders die zich hiervoor hebben aangemeld, is de gemeente nog maar met twee partijen in gesprek. “De andere zorgaanbieders voldeden niet aan de eisen die in het selectiedocument zijn opgenomen’’, laat de gemeente weten. Een aantal van die eisen zijn: een goede samenwerking met de gemeente en zorgen dat de huishoudhulp betaalbaar en toekomstbestendig blijft. Zo blijft de huishoudhulp volgens de gemeente van een hoog niveau.

Teleurstellend en onverwachts
Onze redactie sprak met de zorgaanbieders die de brandbrief hebben opgesteld. Esther Schuurmans, eigenaresse van Azova, spreekt in een schriftelijke reactie namens Azova, PriMaCo en Welthuisdiensten.

“De uitkomst is voor ons niet alleen teleurstellend, maar ook onverwachts’’, schrijft Schuurmans. “Als lokale partijen hebben wij al jarenlang tevreden samengewerkt met de gemeente Heusden.’’ De zorgaanbieders zijn op dit moment verantwoordelijk voor meer dan zestig procent van de huishoudelijke hulp in Heusden. Onderaannemerschap is voor deze partijen geen optie, omdat ze dan niet genoeg zouden verdienen. "Met een hart voor de cliënten en kennis van de lokale situatie verlenen we zorg aan een aanzienlijk deel van de inwoners. Het is voor ons lastig te begrijpen dat dit geen rol heeft gespeeld.’’

Schriftelijke vragen
De brandbrief heeft inmiddels ook de tongen losgemaakt in de gemeenteraad. Groenlinks-PvdA stelde onlangs schriftelijke vragen over de toekomst van de huishoudhulp. Zij willen weten of een dekkingsgraad van honderd procent met twee partijen realistisch en haalbaar is. Ook vragen ze zich af wat de gevolgen van een te lage dekkingsgraad zijn voor de wachtlijsten. Ook Heusden één maakt zich zorgen over de huidige stand van zaken. Zij vragen onder andere naar hoeveel personen er op dit moment op de wachtlijst staan voor huishoudhulp en wat er gebeurt als de gemeente niet aan alle cliënten de goede zorg kan bieden.

Verder met twee partijen
Voorlopig gaat de gemeente eerst kijken of zij de procedure kunnen afronden met de twee overige zorgaanbieders. Daarna is het kijken of zij hoogwaardige hulp kunnen regelen. “De twee geselecteerde zorgaanbieders bedienen nu 38,2 procent van de cliënten die hulp bij het huishouden ontvangen. We gaan in gesprek met deze twee aanbieders om te onderzoeken of zij de overige cliënten ook kunnen onderbrengen. Mocht blijken dat deze twee aanbieders de cliënten niet kunnen onderbrengen, dan is de aanbesteding mislukt en wordt de aanbesteding opnieuw in de markt gezet met kleine aanpassingen.’’ De gemeente hoopt de procedure dit jaar nog af te ronden.

De afgevallen zorgaanbieders doen in hun brandbrief ook een oproep tot een gesprek. In hun optiek is de huidige aanbesteding met twee partijen niet haalbaar. "Wij willen graag het gesprek met de gemeente aangaan om samen te kijken naar een oplossing die recht doet aan de belangen van cliënten, zorgverleners en de gemeente zelf. We hopen dat de gemeente openstaat voor een heroverweging of alternatieve aanpak, zodat zorg niet tussen wal en schip valt. De mensen in Heusden verdienen immers stabiliteit en vertrouwde zorg'', vertelt Schuurmans.

De gemeente geeft in een reactie weer de brandbrief uiterst serieus te nemen. Het verzoek voor een gesprek met de zorgaanbieders is in behandeling, maar heeft vanwege de vakantieperiode nog niet plaatsgevonden.