HEUSDEN – “Het was weer in één woord: Fantastisch!’’ Zo omschrijft de organisatie van het Candlelight Shopping in Heusden de editie van afgelopen weekend. De 20e editie van de kerstmarkt op de Vismarkt stond ook dit jaar weer in het teken van verlichte jurken, enthousiaste vrijwilligers en een recordaantal bezoekers.
Magische editie
Tijdens het Candlelight Shopping wordt de vestingstad een weekend lang omgetoverd tot sfeervolle kerstmarkt. Er stonden 120 kraampjes, de winkels zijn tot laat open en er lopen mensen rond in verlichte kerstjurken. Karin Schuur, bestuurslid van het Candlelight Shopping, zag nog nooit zoveel bezoekers naar de kerstmarkt komen. “Het was druk, maar het was wel controleerbaar. Alles zat mee dit weekend: het weer was goed, de mensen hadden er zin in. Deze 20e editie was echt magisch.’’
Candlelight-lied
Omdat er dit jaar een jubileumeditie op de agenda stond, besloot de organisatie om er dit jaar een schepje bovenop te doen. “We hebben een eigen lied gemaakt voor het Candlelight Shopping. Dat lied sloeg erg aan: de bezoekers zongen vrolijk mee en het is zelfs een paar keer op de radio gedraaid. Ook hebben de lichtgevende letters ‘HEUSDEN’ op de stadswallen geplaatst. Daar werd ook enthousiast op gereageerd. Al met al zag het er precies uit zoals we van tevoren wilden.’’
Grote inzet vrijwilligers
Volgens Schuur ligt de kracht van dit evenement vooral bij de vrijwilligers. Er komt geen evenementenorganisatie aan te pas: alles wordt gedaan door vrijwilligers. Voor Schuur en de organisatie betekent dat dat zij al een half jaar van tevoren bezig zijn om het Candlelight Shopping voor elkaar te krijgen. “Het kost veel voorbereidingstijd, maar dat maakt het evenement ook intiem en eigen. De inzet van alle vrijwilligers en winkels die die avond open zijn, vormen een cocktail van succes. Daar zijn we ontzettend trots op.”
Een videocompilatie van Candlelight Shopping is te zien op Langstraat TV, maandag 15 december, woensdag 17 december en vrijdag 19 december, op elk oneven uur.







