
DRUNEN - Inwoners aan de Drunense Kastanje- en Egelantierlaan hebben hun zorgen geuit over de veiligheid van de Spoorlaan in Drunen. In een ingezonden brief aan de gemeente maken zij hun zorgen kenbaar en stellen ze vragen: over duizelingwekkend hoge snelheden, de geluidsoverlast en de gevaarlijke kruisingen met auto's en fietsers.
Zo zouden automobilisten meer dan geregeld de maximumsnelheid aan hun laars lappen. En niet zo'n beetje ook. De inwoners stellen dat er soms duizelingwekkende snelheden van 120 tot 150 kilometer per uur worden bereikt, waar 50 is toegestaan. Wordt een bestuurder met die snelheden gepakt op de Spoorlaan? Dan is het dus rijbewijs inleveren. De bewoners zouden graag zien dat daar actie op ondernomen wordt. Volgens hen is dat, ondanks beloftes in de Milieueffectrapportage uit 2018, niet gebeurd.
Storm
Dat de zorgen in de wijde omgeving van de weg worden gedeeld, blijkt wel. Een oproep op sociale media van deze site leverde een storm aan reacties op, met mensen die zich zorgen maken of kapot ergeren. Aan asociaal rijgedrag, aan hoge snelheden en aan bumperklevers. ‘‘Momenteel mag je er maar dertig wegens werkzaamheden, en als je dat netjes doet krijg je al boze handgebaren en racen ze je roekeloos voorbij’’, reageert iemand geagiteerd. ‘‘Het is daar echt een racebaan. In het weekend rijden ze daar helemaal als idioten’’, merkt een ander op.
Een omwonende, die vanuit huis op de straat uitkijkt, constateert eveneens dat de maximumsnelheid met voeten wordt getreden. ‘‘Het is er inderdaad vaak een racebaan. Levensgevaarlijk hoe hard het er aan toegaat, vooral 's avonds. Het is echt wachten totdat het echt een keer hartstikke fout gaat’’, vreest de omwonende. En dat gaat het ook. Zo werd op maandagochtend 8 juni nog een fietsende scholier geschept door een auto. De fietser moest naar het ziekenhuis en de voorruit van de auto had forse schade.
‘‘Als fietser ben je vogelvrij bij het passeren van de rotonde. Je hebt weliswaar voorrang, maar ik ben elke keer weer blij dat ik niet onderuit word gereden’’, vindt een Facebookgebruiker. Een ander sluit zich daarbij aan: ‘‘Ik kom elke werkdag over de rotondes in Drunen en ben elke keer weer blij als ik er heelhuids vanaf kom.’’
Aanpakken
De initiatiefnemers van de brief zijn bang voor meer ongelukken in de toekomst. ‘‘De verwachting is dat na de aanleg van de snelfietsroute en verlengde Spoorlaan het aantal ongelukken alleen maar zal toenemen, omdat er qua veiligheid op het hele tracé wezenlijk niets verandert ten opzichte van de situatie. Sterker nog, er komen straks nog meer rotondes waar fietsers kruisen met gemotoriseerd verkeer’’, vrezen zij.
De omwonenden drukken het nieuwe college op het hart dat het nu echt tijd is voor daden, in plaats van woorden. Om dat te bereiken is in ieder geval een eerste stap gezet. In het nieuwe coalitieakkoord heeft het nieuwe bestuur verkeersveiligheid namelijk hoog in het vaandel staan. Want, ‘‘inwoners moeten zich veilig kunnen verplaatsen, te voet, met de fiets, het openbaar vervoer en de auto’’, vindt het college.
College gaat zich buigen over de zaak
Wethouder Ton Pulles heeft inmiddels kennisgenomen van de brief. Op inhoudelijke vragen van Langstraat Media kan de wethouder niet reageren, maar belooft zich in de casus te gaan verdiepen: ‘‘Ik ben bekend met de zorgen die er bij omwonenden leven. Zij hebben dit geuit via een brief aan ons en via een verzoek in het kader van de Wet open overheid (Woo-verzoek). De zorgen neem ik serieus en ik zal me er de komende tijd in verdiepen. De brief krijgt uiteraard een antwoord van ons. Daarnaast zijn wij bezig met een zorgvuldige beantwoording van het Woo-verzoek. We vinden het netter om de schrijver van de brief en indiener van het Woo-verzoek eerst te antwoorden.”







