Hebben de NS-stakingen ook impact op Langstraatse reizigers?

DE LANGSTRAAT - Na lange tijd waren ze daar weer ineens, en ook nog eens in grote getalen: de NS-stakingen. In de week van 9 juni maar liefst drie. Treinen die door het hele land niet rijden, met problemen voor reizigers tot gevolg. Hebben reizigers uit De Langstraat ook last van deze stakingen?

Waarom staken?
Voordat we die vraag beantwoorden, waarom staakt de NS eigenlijk? In het kort: er wordt gestaakt wegens de vastgelopen gesprekken, omtrent een beter loon voor NS-medewerkers. Zij willen dat de inflatie wordt gecompenseerd en eisen een loonsverhoging van zes procent. De NS zelf bood veel minder, met een verhoging van 2,55 procent als aanbod. Bij lange na geen zes procent dus, wat de vakbond wel eist. Een behoorlijke kloof om nog te overbruggen, en zolang er geen oplossing wordt gevonden door beide partijen, zijn reizigers de dupe.

De reizigers aan het woord
De Langstraatse reizigers, wat over het algemeen (en zeker doordeweeks) studenten zijn, voelen dat ook. Zo studeren Langstraatse studenten overal in Noord-Brabant en moeten ze, om hun school te bereiken, vaak de trein hebben. Veel Langstraatse studenten gaan ook in Tilburg en Den Bosch naar school, maar daar kunnen studenten gewoon met de bus komen. Zij ontspringen dan ook de dans. Het wordt echter een lastiger verhaal als een student uit De Langstraat studeert in Eindhoven, Breda of verder. Zij moeten dan op het station van ofwel Tilburg ofwel Den Bosch, de trein hebben. Die studenten, die niet kan terugvallen op een rijbewijs, komen dan in de penarie.

Dat geldt onder andere voor Bram (22). Hij studeert ICT in Eindhoven en heeft geen auto om op terug te vallen, mochten de treinen niet rijden. ''De stakingen zorgen ervoor dat ik niet in Eindhoven kan komen voor mijn school. Ik heb geen auto en met de bus naar Eindhoven is geen realistisch scenario'', opent Bram tegenover deze site. Op een schooljaar kan tevens niet zomaar de stopknop worden ingedrukt, dus hoe lost hij het op als er toch aan bijvoorbeeld groepsprojecten gewerkt moet worden? Volgens Bram is dat allemaal geen hogere wiskunde: ''Mijn meetings zijn online in plaats van op school en ons groepje werkt samen door Discord te gebruiken.'' Bram geeft tot slot aan dat hij het fijn vindt een meewerkende school te hebben. ''Zolang je het zelf maar goed aangeeft'', sluit Bram af.

Voor de hand liggend is het misschien niet, maar ook de studenten met een auto, hebben op een manier 'last' van de NS-stakingen. ''Dat is namelijk allemaal extra benzine en dus kosten'', aldus Bob* (22), die extra de auto moet gebruiken als de treinen niet rijden. Hij studeert eveneens ICT in Eindhoven. En ondanks het feit dat hij op dagen van staking gewoon naar school kan, zit hij soms thuis. ''Mijn groepsgenoten die geen auto hebben en wel met de trein reizen, kunnen dan niet naar school komen'', vertelt Bob aan Langstraat Media. Tevens geeft hij aan dat er wel eens lessen uitvallen, omdat docenten niet kunnen komen door de staking. Geluk bij een ongeluk voor de studenten, is dat het schooljaar bijna is afgelopen en dat zij over een klein aantal weken met vakantie kunnen.

Linksom of rechtsom invloed
Conclusie is dus dat de stakingen zowel links- als rechtsom invloed kunnen hebben op studenten. Inmiddels heeft de NS een verbeterd aanbod gedaan en wordt verzocht de stakingen op te schorten. Of de vakbond hier gehoor aan gaat geven en het genoeg vindt, wordt later duidelijk.

*Bob is niet de echte naam van de student. De echte naam is wel bekend bij de redactie. 

Afbeelding ter illustratie.