OBS Den Bussel let op fietsveiligheid: verkeersdrukte blijft knelpunt

DE LANGSTRAAT - 162 basisscholen in Nederland liggen langs wegen die volgens de Fietsersbond onveilig zijn: deze wegen hebben geen vrijliggend fietspad en auto’s mogen hier vijftig kilometer per uur rijden.  In Noord-Brabant zijn dit twintig scholen. Wat doen basisscholen in de Langstraat zelf om fietsveiligheid te waarborgen?

Basisschool OBS Den Bussel in Kaatsheuvel ligt aan zo’n 50 kilometer weg. De weg Paulus Potterplein loopt over in de Frans Halsstraat. De straat ligt tussen een woonwijk en de basisschool in en heeft een bushalte. Daardoor kan het nog weleens erg druk worden: met naar schoolgaande kinderen op de fiets, volle bussen en auto’s. De fietspaden liggen niet apart van de autoweg.

Afbeelding: Google Street View

Aanbevolen snelheid is slechts een advies
De fietsbond deed onderzoek op basis van openbare data over het Nederlandse wegennet en schoollocaties. Bij negentig van deze basisscholen is sprake van een zogenoemde schoolzone.  “Maar dat is in de praktijk niet meer dan een bordje met ‘Let op.’’ De aanbevolen maximumsnelheid van 30 km/u in schoolzones is slechts een advies; in deze straten mag nog steeds 50 km/u worden gereden. De Fietsersbond pleit voor een snelle invoering van een maximumsnelheid van 30 km/u in de omgeving van scholen.’’

Grote verkeersdrukte rond de school
OBS Den Bussel is veel bezig met de verkeersveiligheid en de gevaren rondom de school. De gemeente en de school hebben een regenboogzebrapad geplaatst, waarschuwingspalen met zwaaiende handjes en waarschuwingsborden. Op het wegdek is in grote witte letters ‘schoolzone’ aangebracht. Verder krijgen de leerlingen verkeerslessen, verlichtingscontroles in groep 5 tot en met 8 en in groep 7 doen de kinderen verkeersexamen. Op dit moment is de drukke weg niet hun grootste zorg, maar meer de verkeersdrukte rondom de school in haar algemeen. “Ouders komen vaak samen met de kinderen naar school fietsen en dat gaat goed. Ze ervaren meer last aan de andere kant van de school. De weg aan Pauluspotterplein die overgaat in de Jacob Ruysdaelstraat. Daar kan het 's middags erg druk zijn, een komen en gaan van ouders’’, laat OBS Den Bussel weten.

Afbeelding: Google Street View

Dodehoek-les en verkeersveiligheidslabel
Ouders worden geattendeerd op de gevaren rondom de school in nieuwsbrieven en via de website. Daarnaast krijgen de leerlingen een ‘dodehoek’-les om in inzicht te krijgen in wat vrachtwagenchauffeurs wel en niet zien.

Ook is de school gelabeld door het Brabants Verkeersveiligheid Label (BVL). Dit is een kwaliteitskeurmerk in de provincie Noord-Brabant voor basisscholen die structureel werken aan verkeersveiligheid, verkeerseducatie, ouderbetrokkenheid en een veilige schoolomgeving. Het label bestaat sinds 1997 en is onderdeel van de aanpak om het aantal verkeersslachtoffers in Brabant sterk terug te dringen.

Veilig Honk
In Dongen is het initiatief Veilig Honk opgezet door het Cambreur College en de gemeente Dongen. Het Cambreur College en de gemeente Dongen zetten zich samen in voor de verkeersveiligheid van scholieren. Veel leerlingen komen dagelijks op de fiets naar school. Fietsers kunnen onderweg terecht bij inwoners die hun hulp aanbieden bij pech of ongemakken zoals een lekke band of een schaafwond. Deze vrijwilligers zijn herkenbaar aan het Veilig Honk-bord bij hun huis en staan klaar om leerlingen en andere weggebruikers te helpen.