LOON OP ZAND - Het landelijke project 'Petje Af', dat kinderen in een vroeg stadium laat kennismaken met allerlei soorten beroepen, wil ook in Loon op Zand een begrip worden.
Het project wordt in heel Nederland gehouden, maar in de gemeente Loon op Zand had er eigenlijk niemand nog van gehoord. Het doel van het project is dus om kinderen op basisschoolleeftijd kennis te laten maken met allerlei soorten beroepen. ''Petje af staat voor brede talentonwikkeling en kansengelijkheid, en dat doen we door middel van beroepsoriëntatie en burgerschapsvaardigheden'', opent Marion de Kock, locatiemanager van Petje Af Noord-Brabant, tegen deze site.
Hoe gaat het in zijn werk?
''Het project loopt mee met het schooljaar, dus tijdens schoolvakanties zijn wij vrij. Tijdens de schoolweken draaien wij het programma met de kinderen en dan komen er jaarlijks zeven verschillende beroepen voorbij'', vervolgt De Kock. Het behandelen van een beroep gaat in vier stappen: ''De eerste les leren ze in theorie iets over het beroep. De tweede les gaan we bij het bedrijf langs, dan kunnen ze (de kinderen, red.) gaan ervaren 'hoe is het nou om hier te werken?'. De derde dag leren ze op hun eigen manier te presenteren aan ouders, broertjes, zusjes.'' Tijdens die presentatie gaan de kinderen vertellen wat ze allemaal hebben geleerd. ''En de vierde dag worden ze beloond voor het harde werken en gaan we iets leuks doen'', sluit De Kock af. Die beloningen variëren flink, maar zijn wel altijd typische dingen die kinderen leuk vinden, zoals: trampolinespringen, picknicken of een reisje naar de Efteling.
De behandelde beroepen
Zoals gezegd probeert Petje af elk schooljaar te variëren met de beroepen die ze behandelen. Zo proberen ze elk jaar weer andere beroepen te kiezen, tenzij kinderen aangeven dat ze een beroep graag nog een keer wil zien. Ook dit jaar zijn de deelnemende leerlingen weer bij talrijke beroepen langsgegaan. Zo hebben de kinderen een bezoek gebracht aan een bioscoop. ''Daar zijn we gaan kijken hoe het achter de schermen bij de bioscoop werkt'', vertelt De Kock. ''We zijn eveneens bij de Efteling en het Elizabeth ziekenhuis geweest. Bij de laatstgenoemde zijn meerdere beroepen voorbijgekomen.'' De kinderen hebben daarnaast kennisgemaakt met het beroep architect en hebben ze geleerd over communicatie. En: ''De groenteboer! De groenteboer in Sprang-Capelle is voorbijgekomen'', lacht De Kock.
Wegens het naderende einde van het schooljaar, zitten de bezoeken er dan ook op: ''Het enige wat voor de kinderen nog op de agenda staat is deze week, en dat zijn de talentgesprekken. Ook krijgen ze een diploma-uitreiking.'' Bij de talentgesprekken wordt vastgesteld waar de kinderen momenteel staan en wat ze nodig hebben.
Wat is er in Loon op Zand nodig?
Zoals gezegd komt het project in de gemeente Loon op Zand nog niet echt van de grond. De achterliggende oorzaak is wel duidelijk: ''We hebben te weinig kinderen'', vertelt Marion de Kock. Zeker in vergelijking met het aantal kinderen dat normaal met zo'n project meedraait, loopt Loon op Zand achter. ''We hebben vorig jaar (schooljaar 23/24, red.) in Kaatsheuvel gedraaid met vier kinderen en in groepen zitten normaal achttien kinderen. Dit jaar (schooljaar 24/25, red.) hebben wij wel met veel kinderen gedraaid, maar dat waren vooral de kinderen van de crisisnoodopvang. En niet die uit de wijken.'' Dat zijn echter wel de kinderen die de organisatie wil bereiken.
De organisatie doet dan ook een beroep op de directrices en IB'ers (intern begeleiders) van de basisscholen. ''Ga kijken welke kinderen op jullie scholen dit kunnen gebruiken, en ga in gesprek met die ouders'', roept De Kock tot slot op.