Teleurstelling bij Van Uitert na Le Mans: ‘Voelde iets al niet goed’

LE MANS/DONGEN - Dongenaar Job van Uitert racete in het weekend van 14 en 15 juni de 24 uur van Le Mans. Een prestigieuze langeafstandsrace, die onderdeel is van de zogeheten 'triple crown'. De race liep echter uit op een deceptie.

Die triple crown bestaat uit drie races en wie die in zijn carrière weet te winnen, behoort tot de absolute elite van de motorsport. De andere races zijn de Grand Prix van Monaco en de Indy 500. Voor Job van Uitert eindigde de race in Frankrijk in mineur, want nadat hij vorig jaar nog op het podium eindigde in de LMP2 klasse, zag hij dit jaar het zwart-wit geblokt niet eens. Een losgeschoten band lag daaraan ten grondslag.

Op dinsdag al problemen
De redactie van Langstraat Media spreekt met Van Uitert terwijl hij nog onderweg naar huis is. Het geeft hem de gelegenheid om de race nog eens na te beschouwen. Natuurlijk was de losse band, wat uiteindelijk het voortijdig uitvallen betekende, heel vervelend. Maar de problemen begonnen al op de dinsdag, vier dagen voordat de race van start ging: ''Het begon eigenlijk op dinsdagavond met de team BBQ en daar heb ik een soort virus of voedselvergiftiging opgelopen'', opent Van Uitert. ''Daardoor heb ik de hele week lang op bed gelegen en heb ik minimale rondes gereden'', vervolgt hij. De voedselvergiftiging had tevens tot gevolg dat Van Uitert moest rijden met een hoop medicijnen. ''In totaal moest ik vijftien pillen in de ochtend, tien in de middag en weer vijftien in de avond slikken.'' De enige rondes die de Dongenaar dan ook reed, waren de rondes die nodig waren om te kwalificeren voor de wedstrijd. ''Uiteindelijk hebben we de auto toch in de hyperpole weten te zetten en daarin kwalificeerden we als negende.'' Op voorhand een lastige startpositie dus om vooraan mee te doen.

Uitstekende start 
Maar ondanks dat, was de start buitengewoon uitstekend voor Van Uitert en zijn teamgenoten. ''De start ging goed, we waren uiteindelijk van de negende naar de derde plek gereden. Die hebben we eigenlijk de hele race vast weten te houden. Iedereen had natuurlijk verschillende strategieën, maar we waren eigenlijk de hele race vechtende voor de podiumplaatsen. Ik was eigenlijk heel tevreden.'' De race verliep dit jaar ook net wat anders dan voorgaande jaren. Waar 2024 bol stond van de neutralisaties en de safety cars, was dat dit jaar totaal niet aan de orde: ''We hadden maar één safety car midden in de nacht en verder alleen maar groen.'' Het veld werd wel een aantal keer gemaand tot vertraging door een 'full course yellow', maar daar hield het dan ook wel op wat betreft de neutralisaties. Een full course yellow is vergelijkbaar met een virtual safety car in de Formule 1, waarbij coureurs zich aan een bepaalde snelheid moeten houden. Bij de 24H van Le Mans is dat tachtig kilometer per uur. Buiten die neutralisaties was het dus urenlang volle bak racen op het iconische Circuit de la Sarthe.

Uit het niets in de problemen 
Het team van Van Uitert leek dan ook met nog drie uur op de klok af te stevenen op opnieuw een podiumplaats, totdat het misging: ''Ik zat met drie uur te gaan in de auto en bij de pitstop had ik al het idee: 'dit is niet helemaal goed, ik denk dat die band er niet goed op zit.''' Echter leek het met een sisser af te lopen, want Van Uitert kon zijn weg vervolgen. Een uur verder in de stint ging het echter alsnog mis: ''Het wiel schoot er alsnog ineens af'', baalt Van Uitert na. Geluk bij een ongeluk bleef iedereen ongedeerd bij het incident. ''Ik strandde uiteindelijk in een grote grindbak.'' Ook het wiel kwam in diezelfde grindbak tot stilstand. Het betekende wel direct einde verhaal: ''Als je achterwiel eraf vliegt kun je er ook niet mee verder rijden, door het differentieel. Dan blijft 'ie slippen.''

Bij een incident als deze, waar regelmatig een menselijke fout de oorzaak is, moet er nagepraat worden. Zeker nu, want het frappante was dat het team van IDEC in de nacht de zusterauto uit de race moest halen, met een zelfde soort incident. ''Die band vloog in de outlap er al af.'' Maar ook daarvoor ging het al een keer mis. ''In de trainingen heb ik ook één band gehad (de voorband in dit geval, red.) die eraf vloog. Het is dus een euvel wat drie keer is voorgevallen, waar een diepere oorzaak achter moet zitten.'' Die oorzaak zal het team gaan achterhalen, om het in de toekomst niet meer te laten gebeuren.

Volgend jaar nieuwe poging? 
Of Van Uitert volgend jaar opnieuw een gooi gaat doen naar de overwinning van deze prestigieuze race? Dat wordt allemaal later dit- en volgend jaar bekendgemaakt. Maar: ''Ik ga er alles aan doen om volgend jaar weer aan de start te staan'', sluit Van Uitert strijdbaar af.