DE LANGSTRAAT - De gemiddelde wachttijden voor mensen in de ouderenzorg bedraagt minstens tweehonderd dagen, volgens Nu.nl. Hoe zit dat met de ouderenzorg in De Langstraat? En hoe kan de wachttijd verminderd worden?
In Amsterdam wordt meegedaan aan een pilot. Door middel van deze pilot willen ze de wachttijden verminderen. Nu zijn staan er landelijk achttienduizend mensen in de wachtrij voor een bed in de ouderenzorg. Gedurende deze pilot wordt door middel van een algoritme de bedbeschikbaarheid gedeeld. Doordat de bedbeschikbaarheid momenteel vaak niet gedeeld wordt, blijven veel bedden onnodig (lang) leeg. De redactie sprak met een aantal medewerkers van de ouderenzorg uit de Langstraat.
Variabele wachttijden
ZGEM (Zorggroep Elde Maasduinen) laat aan de redactie weten dat de wachttijden variabel zijn. ZGEM is een ouderenzorg met locaties in de Langstraat in Kaatsheuvel, Loon op Zand en Waalwijk. “Op dit moment zijn de wachttijden op de meeste van onze zorglocaties kort. Maar zoals gezegd kan dat snel veranderen.” Zij werken in de regio noordoost Brabant samen met verschillende organisaties in het Regionaal Coördinatie Punt (RCP) om wachtlijsten te delen en te beheren. Ook in de thuiszorg werken zij met verschillende organisaties samen om dit efficiënt op te pakken.
Zo lang mogelijk thuis wonen
Ook bij Mijzo (een ouderenzorginstelling die gevestigd is in onder meer Dongen, Heusden en Waalwijk) hebben ze last van wachttijden in bepaalde regio’s. “De belangrijkste oorzaken van de wachttijden zijn de toenemende zorgvraag en het tekort aan zorgpersoneel. Als ouderenzorgorganisatie zetten we in op de zelfredzaamheid bij cliënten thuis, inzet van hulpmiddelen en zorgzame gemeenschappen. Pas wanneer het echt niet anders kan, komt wonen bij Mijzo in beeld. Zo werken we voortdurend aan de toegankelijkheid van de zorg”, laat Mijzo weten. De precieze wachttijd hangt van de gewenste locatie, de indicatie en zorgzwaarte af. “We adviseren mensen dan ook om tijdig contact met ons op te nemen, zodat we samen kunnen kijken naar de mogelijkheden”, aldus Mijzo.
Ook volgen ze de pilot in Amsterdam op de voet. “Alles wat kan bijdragen aan een betere doorstroming en transparantie in zorgplekken, vinden we interessant. Samenwerking en informatie-uitwisseling tussen zorgorganisaties is essentieel, zeker in een tijd van schaarste. Of zo’n algoritme ook in onze regio werkbaar is, hangt onder andere af van de samenwerking binnen het regionale netwerk. We staan altijd open voor innovatie die bijdraagt aan passende zorg op het juiste moment. Zo zorgen we er uiteindelijk samen voor dat zorg toegankelijk blijft voor zij die dat het hardst nodig hebben”, vertelt Mijzo.
Korian streeft naar korte wachtlijst
Overkoepelend orgaan Korian – waar Villa Gardiaan uit Dongen ook bij hoort, laat juist weten dat de helft van de in totaal 55 woonhuizen een wachtlijst heeft. “Daarnaast plaatsen mensen zich op een wachtlijst als dit huis hun voorkeur heeft, maar verhuizen nog niet direct nodig is. Vaak geldt dit voor mensen die nog geen WLZ zorg ontvangen. Bij Korian is het uniek, dat bij een aantal woonhuizen iemand ook zonder indicatie kan komen wonen”, aldus Korian in een schriftelijke reactie. “In een straal van dertig kilometer van een "wachtlijsthuis" is vaak wel een andere Korian locatie, waar direct plek is. Dit komt bijvoorbeeld, doordat er onlangs een nieuw huis is geopend. Heel soms gaat de groei van nieuwe bewoners zo hard, dat er niet voldoende medewerkers zijn.”
De gemiddelde wachttijd bij Korian verschilt per woonhuis. “Soms hebben mensen een voorkeur voor een bepaalde grootte van een appartement, daar kan wel een jaar wachttijd voor zijn. “Over het algemeen zien we, dat als er zorgbehoefte is, men binnen drie tot zes maanden wel een plaats heeft.” Ze zouden een pilot als in Amsterdam niet overwegen doordat het niet voor iedereen financieel haalbaar is om de woonservicekosten zelf te betalen, waardoor zij een ander wachtlijstbeheer hebben.
Afbeelding ter illustratie