Column: ‘NPO’ door Rinus Krijnen

Ik heb wel eens eerder een pleidooi in één van mijn columns gehouden om te reorganiseren bij de Nederlandse publieke omroep. Een TV-zendertje eraf zou best kunnen. Als je ziet hoeveel herhalingen er worden uitgezonden is het zonde van de zendtijd. De volgende dag worden nu alle programma’s overdag herhaald om zodoende te kunnen voldoen aan de ICE-norm. Die norm bepaalt in welke verhouding een zender de zendtijd verdeelt over educatieve, culturele en informatieve onderwerpen.  Samen moet dit de helft van de zendtijd zijn. Die verhoudingen liggen vast. Vandaar dus al die herhalingen. Je zou die norm anders moeten bepalen, door niet alleen naar de hoeveelheid tijd te kijken dat er aan deze norm wordt voldaan, maar eisen gaat stellen aan de kwaliteit. Je zou bijvoorbeeld een verbod kunnen opleggen dat uitzendingen niet meer dan ėėn keer mogen worden herhaald binnen een bepaalde periode. Zeker 90% van alle TV-kijkers hebben media-aanbieders waar je programma’s kunt terugkijken, dus de noodzaak om een uitzending op korte termijn te herhalen is onzin. Al sinds de jaren 70 van de vorige eeuw kunnen we ook al uitzendingen opnemen met videorecorders. De herhalingen zijn er dus alleen om te voldoen aan de wet. Die wet zou je dus kunnen aanpassen.

Sinds de jaren 50 van de vorige eeuw hebben we televisie. De meeste omroepen zijn al eerder ontstaan in de jaren 20, toen ons land sterk verzuild was. Elke politieke of religieuze stroming had zo zijn eigen omroep en aanhang. Dat systeem ijlt nu 100 jaar later nog steeds na en staat vernieuwing in de weg. De maatschappij is veel pluriformer geworden en het is onmogelijk om alle stromingen te laten vertegenwoordigen in het omroepbestel. Bijkomend nadeel is ook dat de huidige omroepen nog steeds op hun oorspronkelijke idealen worden beoordeeld. Afschaffen die handel. Om onpartijdig te zijn, zoals een publieke omroep zou betamen, is het verstandig om in plaats van omroepen, productiehuizen onder de NPO te hangen met specifieke functies: producenten voor educatieve programma’s, culturele programma’s, informatieve programma’s, onderhoudende programma’s etc. En verdeel de tijd over deze huizen en geef ze de opdracht een breed maatschappelijk spectrum te kiezen voor het programma-aanbod. En zorg dat hierop toezicht komt door het Commissariaat Van De Media. En herhaal alle uitzendingen niet eindeloos, waardoor we op TV kunnen volstaan met twee zenders. Ook het lid worden is ook zoiets onzinnigs. Een publieke omroep is er voor iedereen, dus sponsoren van een omroep door leden te laten betalen neigt naar beïnvloeding. Het brengt ook niets op want het abonnementsgeld is zo laag dat het niet opweegt tegen de kosten.

Natuurlijk zal voor een groot deel van de bevolking de publieke omroep te saai zijn en niet aanspreken. Gelukkig hebben we voor die groep nog tig commerciële en buitenlandse aanbieders met TV-content. Persoonlijk vind ik de publieke omroep een commodity – iets wat er gewoon moet zijn- en zou men zich daar niet druk hoeven te maken over kijkcijfers en ledenwerving. Zonder de druk hiervan kan de publieke omroep ook programma’s brengen voor een kleiner publiek, maar wel maatschappelijk relevant. Als er alleen maar uitzendingen gemaakt kunnen worden die potentieel zichzelf moeten bedruipen door commerciële inbreng, dan houden we alleen plat entertainment over. Kunnen we hiermee dan 1/3e van de begroting van de Nederlandse publieke omroep schrappen? Nee, maar het wordt wel tijd dat we eindelijk in de 21e eeuw belanden en afstappen van dit ouderwetse systeem. Er is nog meer aan de hand met de NPO dan alleen maar geld en het podium voor de linkse kerk waarvoor het wordt uitgemaakt.

Want waarom haken de jongeren niet aan? Die snappen sowieso al niet waarom je op zondagavond om 8 uur klaar moet zitten voor ‘Heel Holland Bakt’. Als ze al kijken, dan wel op een door hun zelfgekozen moment. En waarom biedt de publieke omroep geen programma’s aan via de door de jeugd gebruikte social media? Die wereld wordt nu bepaald en vergiftigd door incompetente commerciële influencers, waarbij objectiviteit van de inhoud ver te zoeken is. En die kijkende jongelui kunnen dat helaas ook nog eens slecht beoordelen. De grootste onzin komt op onze wereld af met alle gevaren van dien.

Bezuinigen op de Nederlandse publieke omroep is dus een slecht idee. Men zou juist moeten gaan investeren om de aansluiting bij jongeren te krijgen. Maar dan wel in een nieuw bestel met nieuwe regels.

Deel dit bericht met je vrienden!