Dongen rondt pilot met chatbot succesvol af

DONGEN - Sinds afgelopen juni konden inwoners van Dongen als eerste in Nederland via een chatbot vragen stellen over verhuizen en reisdocumenten. De chatbot was een
toevoeging aan de bestaande kanalen als WhatsApp, telefoon, e-mail en Facebook
Messenger.

Pilot

Gem, de naam van de chatbot, is ontwikkeld door de innovatiegroep Virtuele Assistent die
onder andere bestaat uit A&O fonds Gemeenten, VNG Realisatie en gemeente Tilburg en
Utrecht. De eerste versie van de virtuele assistent ging live in Dongen. De chatbot gaf
antwoord op vragen over verhuizen, paspoorten en ID-kaarten. Ook verwees de chatbot door naar de juiste pagina op de website als het gaat om veel gestelde vragen of bij het doen van een melding.

Uiteindelijk hebben maar 7 inwoners aangegeven een medewerker te willen spreken. Dat betekent dat de bot zelf veel mensen heeft geholpen. De inwoners hebben het vaakst gevraagd hoe zij een verhuizing moesten doorgeven, wanneer zij een verhuizing door moesten geven en wat een paspoort kost. Daarnaast werd ook een aantal keer de vraag gesteld: ‘Is Dongen een mooie woonplaats?’ en ‘Wat kan jij allemaal?’.

Veel geleerd

Alle gesprekken die Dongenaren met Gem hebben gevoerd heeft veel opgeleverd voor het
projectteam. Wekelijks is Gem aangepast waardoor de chatbot verder is ontwikkeld. Zo kan Gem nu beter spel- en typefouten herkennen en beter doorvragen naar wat een inwoner bedoelt. Ook de zichtbaarheid van Gem om de website is tussentijds aangepast, omdat bleek dat deze niet goed genoeg opviel.

Deel dit bericht met je vrienden!