Is Click & Collect de oplossing voor de retail?

LANGSTRAAT - Met het inmiddels welbekende Click & Collect kun je toch gebruik maken van de niet-essentiële winkels. Dit doe je door producten online te bestellen en deze later bij de winkel op te halen. Hierdoor kunnen de niet-essentiële winkels nog wat winst maken, ondanks dat ze gesloten moeten blijven vanwege de huidige maatregelen. Langstraat Media sprak met de centrummanagers van Kaatsheuvel, Dongen en Waalwijk over hoe zij Click & Collect ervaren. We beginnen het verhaal in Kaatsheuvel met Wim Aussems.

Kaatsheuvel

Volgens Wim Aussems, centrummanager van Kaatsheuvel, komen er eigenlijk niet zo heel veel mensen op af. Er wordt maar een deel van de mensen bereikt en die moeten dan wel gemotiveerd zijn om wat te kopen. “Het is op dit moment heel hard werken, veel meer als anders. Er gaat heel veel tijd en moeite in zitten, voor een klein beetje omzet. Het is een doekje voor het bloeden, maar het bloeden blijft.”

Een oplossing zou volgens Aussems kunnen zijn dat de bestellingen meteen af te halen zijn. Volgens de regels die op dit moment gelden, moet er minstens vier uur tussen de bestelling en het afhalen zitten. Aussems ziet dat het daardoor op sommige momenten juist erg druk wordt, terwijl het in een normale situatie vrij rustig is. Als mensen s ’ochtends besluiten Click & Collect te gaan doen, komen ze al snel in een tijdslot aan het eind van de middag, wanneer iedereen hun product komt ophalen. “We zien niemand, er is niemand, alles is hartstikke leeg, maar je moet het maar komen halen als iedereen het komt halen. Het is zo’n flauwekul.”

Dongen

Ook in Dongen is Click & Collect niet de oplossing van de problemen die er in het centrum zijn. Centrummanager Hans van Aalst: “Click & Collect is een kleinschalige actie. Het is zo’n klein druppeltje voor de ondernemers. Natuurlijk zijn er uitzonderingen voor sommige ondernemers die daar voordeel mee hebben maar over het algemeen is het absoluut niet de oplossing.”

Waar er nu tegenaan gelopen wordt volgens van Aalst, is dat ondernemers hun werk niet meer kunnen doen. Ze hebben geen inkomsten en het wordt niet voldoende gecompenseerd. “Ondernemers hebben bijvoorbeeld te maken met vaste lasten, personeelskosten, voorraden en andere zaken. Als ze dicht moeten blijven, dan moet de overheid er voor zorgen dat daadwerkelijk alle kosten vergoed worden en niet een gedeelte”, laat hij weten.

Waalwijk

Als we kijken naar Waalwijk, is het heel wisselend wat Click & Collect doet. Dit is verschillend per ondernemer. In sommige gevallen is het erg positief en wordt er veel respons op gegeven. Voor andere zijn het nog maar lage aantallen. Centrummanager Peter Plaisier geeft aan dat boekhandels het goed doen, maar dat het voor modezaken nog erg lastig is. Het passen of aanraken van de kledingstukken kan nu natuurlijk niet, maar daar komt al snel verandering in met het nieuwe shoppen op afspraak.

Vanaf woensdag 3 maart is shoppen op afspraak van start gegaan. Hierbij kun je een afspraak maken bij een winkel naar keuze waar je met twee klanten per verdieping voor 10 minuten mag winkelen. Volgens Plaisier biedt dit mogelijkheden voor veel branches. “Kleding en schoenen kunnen weer gepast worden en je kan het weer aanraken. Ook impulsaankopen zijn opeens weer mogelijk. Dat is natuurlijk voor de winkels ook heel belangrijk”, zegt hij.

Conclusie

Over een ding zijn ze allemaal eens. Het is nodig is om de winkels, met inachtneming van de veiligheidsmaatregelen, weer te openen. “En wij denken dat dat kan,” laat Peter Plaisier weten. “Met maatregelen en afspraken, die ook in december veel uitgevoerd zijn, is het haalbaar om heel veilig te winkelen en de winkels weer te openen.”  Plaisier wil met het shoppen op afspraak laten zien dat het shoppen netjes en rustig kan verlopen en dat er nog meer mogelijk is.