Whapp biedt uitkomst, zeker in coronacrisis

LANGSTRAAT - Je hebt iemand nodig die je even kan helpen met boodschappen doen. Of je tuin bijwerkt of container even aan de straat zet. Om maar eens wat voorbeelden te noemen. Hoe regel je dat? Met de matchingsapp van wehelpen: Whapp, vertelt Patricia Braat.

WeHelpen is acht jaar geleden gestart vanuit een burgerinitiatief. “De drie oprichters zaten in de situatie waarin ze hulp moesten vragen voor zichzelf of een ander en vroegen zich af hoe dat het handigst zou kunnen”, vertelt Braat, die vanuit de gemeente Waalwijk ondersteuning biedt als contactpersoon Whapp/Vrijwilligersmakelaar.

Een jaar getest
In die periode is de coöperatie WeHelpen gegroeid. In een aantal gemeenten, zoals Waalwijk, wordt WeHelpen gesteund door een zorg-, welzijnsorganisatie of gemeente. “Vanuit de website wehelpen.nl is de matchingsapp Whapp ontstaan. Daarmee hebben we een jaar getest in twee gemeenten, waaronder Waalwijk.” Waalwijk koppelt als partner het platform actief aan organisaties en normaal gesproken ook aan een spreekuur. “Maar het is open voor iedereen in Nederland.”

In principe werken de website en de app vergelijkbaar. Er zijn echter wel verschillen. “Als je op de website een hulpvraag plaatst, blijft ie daar staan en kunnen mensen er naar zoeken”, vertelt ze. “In Whapp wordt je vraag actief aangeboden aan hulpbieders in een straal van tien kilometer. Je vraag begint bij degene die dichtbij je is. Vervolgens krijgen mensen twee uur de tijd. Onze ervaring is dat dit beter werkt om te matchen. Mensen kunnen aangeven of ze kunnen. En als het niet uitkomt, dan gaat de vraag naar de volgende.”

Veilig en vertrouwd
De afgelopen week ontstaan op veel plaatsen vraag en aanbod van hulp, onder meer op
Facebook en in Whatsapp. “Daar kun je heel veel doen, als je dat doet in een groepje waar mensen elkaar kennen is dat prima”, weet Braat. “Het grote voordeel van wehelpen.nl en Whapp is de achtervang én daardoor de voorzorgsmaatregelen die het veilig en vertrouwd maken.”

Zo zijn de hulpvragen redelijk anoniem totdat de match er is, je ziet wat basisinformatie uit het profiel. “Pas dan kun je met elkaar chatten.” De controle gebeurt op de achtergrond. “Wij zijn al acht jaar bezig en screenen ook of mensen rare vragen stellen. Met name als het gaat om kwetsbare groepen proberen we welzijnsorganisaties te koppelen aan de hulpvraag.”

Flexibel
Daarbij gaat het om organisaties als ContourdeTwern, die ondersteuning bieden. “Wij helpen hen ook met het plaatsen van een hulpvraag. Bijvoorbeeld het vinden van mensen voor een belcirkel. Vrijwilligerswerk is op deze manier flexibel, mensen denken vaak dat ze er voor langere tijd aan vastzitten. Dat hoeft niet zo te zijn.”

Whapp is voor iedereen. Ook voor vragen die niet ontstaan zijn vanwege de coronamaatregelen, geeft de Waalwijkse coördinator aan. “Het is voor iedereen die op zoek is naar hulp. Dat kan ook bijvoorbeeld iemand zijn die vastloopt met huiswerk.”

De app en de dienst zijn gratis. “Wat we wel proberen is de wederkerigheid. Iedereen kan iemand anders helpen, daarvan zijn we overtuigd. Al is het maar door iemand te bellen en in gesprek gaan.” Er is nu een extra rubriek met corona-gerelateerde vragen. “Zoals de tuin onderhouden, bellen met iemand die eenzaam is.”

Profiel
Hoe werkt het? “Mensen kunnen Whapp downloaden in Appstore of Google Playstore. Na installatie word je er eenvoudig doorheen geholpen en kun je in je profiel wat informatie geven over jezelf. En krijg je geen vragen? Dan is iemand anders je vóór geweest. Geen nieuws is goed nieuws.” Whapp leert ook. “Als je bijvoorbeeld altijd nee zegt tegen een vraag over computerhulp dan gaat ie op een gegeven moment aan je voorbij. Of als je juist wel altijd ja zegt op hulp bij tuinieren, dan krijg je eerder die vraag.”